...
اسپیس ایران | بلاگ
دامنه های آی آر

آموزش تنظیم DNS و ایجاد دی ان اس اختصاصی دامنه آی آر (ir)

تنظیم دی ان اس DNS و آی پی دامنه آی آر ir

تنظیم دی ان اس DNS و آی پی اختصاصی برای دامنه های آی آر از طریق وبسایت nic.ir امکان پذیر می باشد. وبسایت nic.ir مرکز ثبت تمامی دامنه های آی آر می باشد و تمامی افراد برای ثبت دامنه های آی آر نیاز به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در این سایت دارند. در ادامه این مطلب با نحوه تنظیم DNS و آی پی اختصاصی برای دامنه های ir آشنا می شوید.

دی ان اس (DNS) چیست؟

DNS خلاصه Domain Name System و به‌ معنای سیستم نام دامنه است،‌ وظیفه دی ان اس اتصال دامنه به سرور یا سرویس میزبانی وب می باشد، هر سرویس های میزبانی وب دارای چند رکورد DNS می باشد که از طریق آن امکان اتصال دامنه به سرویس فراهم می شود.

دی ان اس (DNS) اختصاصی چیست؟

Dedicated DNS یا دی ان اس اختصاصی در واقع رکورد های دی ان اس سفارشی سازی شده در صورت نیاز کاربران می باشند. DNS اختصاصی با عباراتی مانند نام سرور سفارشی، DNS سفارشی، دی ان اس با آی پی اختصاصی، Child Name Server و … نیز شناخته می شود.

در اکثر مواقع دی ان اس های دامنه روی سرویس میزبانی وب مورد استفاده کاربر تنظیم، و به آی پی سرور متصل می شوند. چنانچه کاربری تمایل داشته باشد می تواند با ایجاد DNS اختصاصی دامنه خود را مستقیما به آی پی سرور مورد نظر متصل نماید. استفاده از DNS اختصاصی در زمانی که کاربر از سرور یا آی پی اختصاصی استفاده می نماید نیز کاربرد دارد.

این آموزش مربوط به نحوه تنظیم DNS دامنه های آی آر و همچنین تنظیم DNS اختصاصی با تنظیم آی پی برای دامنه های ir می باشد.

بیشتر بخوانید:
آموزش ساخت شناسه کاربری ایرنیک
مراحل و نحوه احراز هویت شناسه کاربری نیک Nic.ir

آموزش تنظیم DNS دامنه های آی آر و IP اختصاصی

۱- ابتدا وارد حساب کاربری خود در وبسایت نیک با آدرس nic.ir شوید.
۲- پس از ورود به حساب کاربری، در قسمت “دامنه ها / دامنه های من” روی دامنه مورد نظر کلیک نمایید تا وارد صفحه مدیریت دامنه شوید.
۳- در صفحه مدیریت دامنه روی گزینه “ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه” کلیک نمایید.

۴- تنظیم DNS یا ایجاد DNS اختصاصی: در این مرحله با توجه به این موضوع که قصد تنظیم DNS دامنه یا ایجاد DNS اختصاصی برای دامنه خود دارید، تنظیمات لازم را به صورت زیر انجام دهید:

(در صورت تنظیم DNS) برای تنظیم DNS دامنه های آر آر کافیست تا DNS های سرویس که از ارائه دهنده خدمات میزبانی وب خود دریافت نموده اید را برای دامنه تنظیم نمایید. برای این مورد لازم است تا دی ان اس های مورد نظرتان را در قسمت نام کارگزار وارد نموده و قسمت آی پی کارگزار را خالی بگذارید. (تعداد رکورد های DNS دامنه می تواند ۱ تا ۴ عدد باشد و می توانید فیلد های اضافی را خالی بگذارید)

(در صورت ایجاد DNS اختصاصی) چنانچه تمایل به ایجاد DNS اختصاصی و تنظیم آی پی برای دامنه خود دارید:

  • در بخش “نام کارگزار” تعداد ۲ تا ۴ زیر دامنه از دامنه اصلی که تمایل دارید به عنوان دی ان اس های اختصای از آن استفاده نمایید را وارد نمایید، برای مثال اگر نام دامنه شما yourdomain.com است می توانید از ns1.yourdomain.com و ns2.yourdomain.com به عنوان نام سرور های اختصاصی دامنه خود استفاده نمایید. (چنانچه قصد تنظیم آی پی برای دامنه خود را دارید لازم است تا حتما عبارت yourdomain.com را با دامنه خود جایگزین نمایید و استفاده از سایر دامنه ها برای ایجاد DNS اختصاصی وجود ندارد)
  • در بخش “آی پی کارگزار” آی پی سرور میزبان دامنه خود که تمایل دارید به عنوان آی پی نام سرور های اختصاصی دامنه شما تنظیم شود را برای نام سرور های اختصاصی وارد نمایید، در صورت لزوم می توانید آی پی سرویس میزبانی وب یا سرور مورد نظرتان که تمایل به اتصال دامنه به آن را دارید از ارائه دهنده خدمات میزبانی وب خود دریافت نمایید. (دامنه شما به این آی پی متصل خواهد شد)
Set and and IP For IR Domains

۵- در قسمت “Secret Answer” پاسخ امنیتی حساب کاربری خود در سایت نیک را وارد نمایید و روی گزینه “اعمال” کلیک نمایید.

بدین صورت شما می توانید به سادگی نسبت به تنظیم DNS یا ایجاد DNS اختصاصی (Child Name Server) برای دامنه های آر آر اقدام نمایید.

نکات مهم تنظیم DNS دامنه های آی آر

  • برای تنظیم DNS اختصاصی لازم است تا موارد وارد شده در بخش نام کارگزار، زیر دامنه ای از دامنه اصلی شما باشند، برای مثال: ns1.yourdomain.com
  • بروزرسانی دی ان اس دامنه های آی آر با تاخیر بیشتری نسبت به سایر دامنه ها انجام می شود، برای دسترسی به دامنه از طریق نام سرور های جدید به زمانی بین ۴ تا ۶ ساعت نیاز می باشد.
  • امکان تعریف حداکثر ۴ رکورد DNS برای دامنه های آی آر وجود دارد با این حال نیازی به تکمیل تمامی فیلد ها نمی باشد و می توانید بین ۱ تا ۴ رکورد DNS را برای دامنه های ir تعریف نمایید.

سوالات متداول تنظیم DNS دامنه های آی آر

بروزرسانی DNS دامنه های آی آر به چه میزان زمان نیاز دارد؟

بروزرسانی دی ان اس دامنه ها به زمانی در حدود ۴ تا ۶ ساعت نیاز دارد و عدم دسترسی به دامنه از طریق دی ان اس های جدید به محض بروزرسانی DNS ها امری طبیعی می باشد.

آیا استفاده از DNS اختصاصی ضروری می باشد؟

خیر، استفاده از دی ان اس اختصاصی موضوعی ضروری نمی باشد و به کاربران توصیه می شود تا از DNS های پیشفرض میزبانی هاست خود استفاده تا در صورت تغییر سرور و آی پی تعریف شده برای نام سرور ها بارگذاری سایت کاربر با مشکل مواجه نشود.

آیا می توانم از محلی غیر از وبسایت نیک DNS دامنه های آی آر را تغییر دهم؟

بله، شما از طریق حساب کاربری خود در وبسایت ثبت کننده دامنه خود قادر به بروزرسانی دی ان اس های دامنه خود می باشید با این حال برای تنظیم نام سرور های اختصاصی و آی پی لازم است تا به وبسایت nic.ir مراجعه نمایید.

چه زمانی نیاز به بروزرسانی DNS های دامنه می باشد؟

در زمان تغییر هاست یا میزبان ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، تغییر و بروزرسانی دی ان اس های دامنه ضروری می باشد.



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

آی آر ارزان ترین دامنه قابل ثبت در جهان

admin

شناسه نیک چیست؟

admin

آموزش ساخت شناسه کاربری ایرنیک

admin

عدم تایید دامنه های آی آر توسط وبسایت نیک و ثبت دامنه جایگزین

admin

افزایش تعرفه ثبت و تمدید دامنه های آی آر (ir) در سال 1402

admin

نحوه مشاهده وضعیت دامنه های آی آر

admin

نوشتن دیدگاه