...
اسپیس ایران | بلاگ
دامنه های آی آر

تمامی شرایط و قوانین ثبت دامنه آی آر ir

قوانین ثبت دامنه آی آر

مرجع و نهاد ثبت دامنه‌ های آی آر با پسوند ir، مرکز اطلاعات و ثبت دامنه‌ ایران ایرنیک (nic.ir) می‌ باشد. این مرکز تحت مدیریت شورای عالی فناوری اطلاعات (شفا) در ایران فعالیت می‌ کند و مسئولیت ثبت، نگهداری و مدیریت تمامی دامنه‌ های دات آی آر .ir را بر عهده دارد. وبسایت nic.ir یک سامانه ثبت دامنه و مرجع اصلی در ایران برای ثبت، نگهداری و مدیریت دامنه‌هایی با پسوند .ir و همچنین دامنه‌ های دیگر مانند .ac.ir، .co.ir، .gov.ir و غیره می‌ باشد.

فعالیت اصلی این سامانه ثبت دامنه‌ های ایرانی است که به شرکت‌ ها، سازمان‌ ها، افراد و سایر واحدها امکان انتخاب نام دامنه با پسوند .ir را می‌دهد. همچنین، nic.ir به عنوان مرجعی برای ارائه خدمات اینترنتی در ایران فعالیت می‌کند.

از دیگر فعالیت‌ های nic.ir می‌ توان به ارائه اطلاعات و خدمات مختلف مانند انتقال دامنه، تمدید دامنه، تغییر اطلاعات دامنه و غیره اشاره کرد. همچنین این سامانه اطلاعاتی در مورد نحوه ثبت دامنه، شرایط و قوانین ثبت دامنه و سایر موارد مربوط به دامنه‌ های ایرانی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

به طور کلی سایت nic.ir یک سامانه کامل و قابل اعتماد برای ثبت و مدیریت دامنه‌ های ایرانی است که به شرکت‌ ها، سازمان‌ ها و افراد این امکان را می‌دهد تا با نام دامنه خود در فضای اینترنت حضور داشته باشند و بهتر دیده شوند. تمامی افراد برای ثبت دامنه های آی آر ملزم به ثبت نام و احراز هویت در سایت ایرنیک با آدرس nic.ir می باشند، کاربران پس از ثبت نام و ایجاد شناسه نیک می توانند نسبت به ثبت دامنه های مورد نظر خود اقدام نمایند.

آیا ثبت نام در سایت نیک برای تمامی افراد امکان پذیر است؟

ثبت نام در سایت nic.ir برای تمامی افراد امکان‌ پذیر است، اما برای ثبت و تایید برخی دامنه های آی آر شخص یا سازمانی که قصد ثبت دامنه را دارد باید دارای مدارک لازم باشد. همچنین برای ثبت و تایید برخی دامنه ها نیز ممکن است نیاز به کسب مجوز ها یا ارسال مدارک و مستندات می باشد.

برای مثال، برای ثبت دامنه با پسوند .ac.ir، باید موسسه آموزش عالی، پژوهشی یا فناوری باشید، و پسوند .gov.ir مختص دستگاه های دولتی می باشد. در کل، هر شخص یا سازمانی که دارای شرایط مورد نیاز باشد، می‌تواند با ثبت نام در سایت nic.ir دامنه‌ خود را ثبت نماید.

آیا برای ثبت تمامی دامنه های آی آر نیاز به شناسه نیک است؟

بله، برای ثبت تمامی دامنه‌های .ir نیاز به داشتن شناسه نیک (NIC-Handle) می‌باشد. شناسه نیک یک کد شناسایی است که برای هر مشتری در سامانه ثبت دامنه ایران (سایت NIC) ایجاد می‌شود و می‌ توان با استفاده از آن، به صورت آنلاین اقدام به ثبت و مدیریت دامنه‌ های آی آر نمود. در حقیقت شخص مالک شناسه نیک به عنوان مالک تمامی دامنه های ثبت شده از طریق آن شناسه شناخته می شود.

بنابراین برای ثبت دامنه .ir، متقاضیان باید ابتدا در سایت NIC ثبت نام نموده و پس از ایجاد شناسه نسبت به ثبت دامنه های خود اقدام نمایند. ثبت تعداد نامحدود دامنه آی آر با یک شناسه نیک امکان پذیر می باشد.

شرایط و قوانین ثبت دامنه های آی آر

ثبت دامنه های آی آر برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی امکان پذیر می باشد. در صورت ثبت دامنه ها با مفهوم مذهبی، سیاسی و … اخذ مجوز کتبی از نهاد های مربوطه یا وزارت ارشاد ضروری می باشد. همچنین ثبت دامنه های تداعی کننده فعالیت های غیر قانونی نیز به صورت کامل ممنوع است.

ثبت دامنه با نام استان های ایران و شهرستان ها و همچنین کد آن ها ممنوع است. ثبت دامنه با اسامی ملی و نام مشاهیر و اماکن عمومی نیز تنها با کسب مجوز رسمی از وزارت ارشاد مجاز می باشد.

طول دامنه های آی آر و کاراکتر های قابل استفاده

حداقل طول دامنه های آی آر ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف می باشد، کاراکتر های قابل استفاده در دامنه شامل حروف انگلیسی، ارقام و نشانه – می باشد.

قوانین ثبت دامنه با پسوند co.ir

ثبت دامنه با پسوند co.ir تنها برای اشخاص حقوقی و شرکت ها امکان پذیر بوده و ارائه مدارک ثبت رسمی شرکت جهت ثبت دامنه های co.ir ضروری می باشد.

قوانین ثبت دامنه با پسوند ac.ir

ثبت دامنه با پسوند ac.ir تنها توسط موسسات آموزش عالی که دارای مجوز وزارت علوم، بهداشت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند امکان پذیر است و ارائه مدارک و مجوز های لازم ضروری می باشد.

شرایط ثبت دامنه id.ir

ثبت دامنه id.ir تنها توسط اشخاص حقیقی ایران امکان پذیر است و ارائه تصویر شناسنامه برای ثبت دامنه های id.ir ضروری می باشد.

شرایط ثبت دامنه net.ir

ثبت دامنه ها با پسوند net.ir برای شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه و اینترنت از جمله ISP ها امکان پذیر است و نیاز به مجوز ISP می باشد.

شرایط ثبت دامنه gov.ir

ثبت دامنه با پسوند gov.ir توسط موسسات و وزارت خانه های جمهوری اسلامی امکان پذیر می باشد.

شرایط ثبت دامنه با پسوند org.ir

ثبت دامنه با پسوند org.ir توسط شرکت های غیر انتفاقی، انجمن های علمی، موسسات بین المللی ثبت شده و… با ارائه مجوز های مربوطه امکان پذیر می باشد.

شرایط ثبت دامنه با پسوند sch.ir

ثبت دامنه با پسوند sch.ir تنها توسط موسسات آموزشی دارای مجوز وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر است و ارائه مجوز مذکور جهت ثبت این دامنه لازم می باشد.

ثبت دامنه توسط نمایندگان سایت نیک چگونه انجام می شود؟

ثبت دامنه توسط نمایندگان سایت NIC از طریق شناسه نیک کاربران انجام می‌شود. لازم است کاربر ابتدا در سایت نیک ثبت نام نموده و پس از ایجاد شناسه نیک، در مراحل ثبت دامنه نزد نمایندگان شناسه خود را در مراحث ثبت دامنه وارد نماید.

بدین صورت نمایندگان قادر خواهند بود تا ثبت دامنه را با مالکیت کاربر انجام دهند و کاربر می تواند از طریق وبسایت نماینده و یا مستقیما از طریق حساب کاربری خود در سایت نیک نسبت به تمدید و مدیریت دامنه خود اقدام نماید.

انتقاد ها به وبسایت nic.ir و عملکرد آن

همواره انتقاد های فراوانی از جانب کاربران و ثبت کنندگان دامنه های آی آر به مرکز ثبت دامنه های آی آر وجود داشته است. در حالی که تمامی افراد به سادگی و با چند کلیک قادر به ثبت انواع دامنه های بین المللی در هر زمان به صورت آنی می باشند، وبسایت nic.ir روند ثبت دامنه های آی آر را به فرایندی طولانی و تجربه ای نامناسب برای کاربران تبدیل نموده است.

برای ثبت یک دامنه آی آر لازم است تا ابتدا در سایت nic.ir ثبت نام نموده و سپس فرایند احراز هویت را طی نمایید. سپس سفارش ثبت دامنه را ارسال نموده و در انتظار تایید دامنه توسط وبسایت نیک بمانید. تایید و فعالسازی دامنه ها‌ی آی آر توسط وبسایت نیک تنها در ساعات اداری و به طول میانگین در بازه زمانی تا ۷۲ ساعت انجام می شود، به همین دلیل اگر دامنه ای را در طول تعطیلات رسمی ثبت کنید، دامنه شما تا پایان تعطیلات فعال نخواهد شد. در برخی موارد نیز تایید و فعالسازی دامنه های آر آر تا چندین روز به طول انجامیده و موجب نارضایتی کاربران شده است. این شرایط در حالی رخ می دهد که خوش شانس باشید! در غیر اینصورت با توجه به نام دامنه ممکن است از طریق ایمیل از شما درخواست نمایند تا مدارک یا مستنداتی را جهت تایید دامنه ارسال نمایید تا دامنه مورد تایید قرار گیرد و در غیر اینصورت دامنه شما تایید نخواهد شد.

از دیگر انتقادات موجود می توان به نحوه پشتیبانی و همچنین کیفیت هویز سرور دامنه های آی ار در نمایش وضعیت دامنه ها اشاره نمود که در بسیاری از بازه های زمانی از دسترس خارج شده یا وضعیت دامنه ها را به صورت نادرست نمایش می دهد. همچنین سایت nic.ir هر شب در بازه زمانی ۲۳:۰۰ الی ۰۰:۳۰ به طور کامل از دسترس خارج می شود و در این بازه زمانی امکان ثبت و مدیریت دامنه های آی آر مانند بروزرسانی نام سرور دامنه های آی آر به صورت کامل وجود ندارد.

در گذشته بسیاری از کاربران از بررسی تاریخ ثبت و انتقضای دامنه ها در هویز استفاده می کردند، اما در سال ۱۴۰۰ به دلیلی نامشخص تاریخ ثبت و انقضای دامنه های آی آر از هویز حذف شد و تا امروز، تاریخ ثبت و انقضای دامنه های ir که یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین مشخصات نمایش داده شده در هویز تمامی دامنه ها می باشد، از هوییز دامنه های آی آر حذف شده است!



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

آموزش انتقال دامنه های آی آر ir

admin

آی آر ارزان ترین دامنه قابل ثبت در جهان

admin

آموزش ثبت دامنه های آی آر

admin

آموزش تنظیم DNS و ایجاد دی ان اس اختصاصی دامنه آی آر (ir)

admin

شناسه نیک چیست؟

admin

ثبت رایگان 1000 دامنه آی آر برای 1000 نفر

admin

نوشتن دیدگاه