...
اسپیس ایران | بلاگ
پورت ها

پورت 25 چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت ۲۵

پورت 25 یکی از پورت های مهم و پرکاربرد برای ارسال ایمیل از طریق پروتکل SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) می باشد. این پروتکل از سال 1982 توسط Jon Postel و Dave Crocker به عنوان پروتکل ارسال و دریافت ایمیل به صورت RFC (Request for Comments) تعریف شده است.

پورت ۲۵ در ابتدا به عنوان پورت استاندارد برای ارسال و دریافت ایمیل در شبکه‌ های کامپیوتری استفاده می‌ شد. از آنجا که SMTP پروتکلی بسیار ساده و بدون امنیت است، به سادگی توسط مهاجمان مورد هدف قرار می‌گیرد. بسیاری از نرم‌ افزار های مخرب از پورت 25 برای ارسال ایمیل‌ های اسپم و ویروس‌ ها استفاده می‌ کنند و از طریق این پورت می‌ توانند به سرورهای ایمیل نفوذ نموده و آن‌ ها را کنترل کنند.

نحوه کار این پورت به اینصورت است که هر زمان که شما یک ایمیلی را ارسال می کنید، این ایمیل شما توسط نرم افزار مورد استفاده شما (مانند Outlook، Gmail یا Yahoo Mail) از طریق پورت 25 به سرور SMTP ارسال می شود. سپس سرور SMTP پیام را به سرور SMTP گیرنده ارسال می کند. در نهایت، ایمیل به صندوق ورودی ایمیل گیرنده تحویل داده می شود.

دسترسی به پورت 25 در برخی سرور ها به دلیل جلوگیری از سو استفاده توسط افراد سود جو و ارسال ایمیل های اسپم محدود شده و از پورت های جایگزین مانند پورت 587 برای ارسال ایمیل استفاده می شود. اگر قصد استفاده از پورت 25 را دارید و با مشکلاتی در خصوص ارسال و دریافت ایمیل ها مواجه هستید می توانید از پورت های جایگزین مانند پورت 587 یا 465 استفاده کنید.

تاریخچه پورت 25

پورت 25 قدیمی ترین پورت پروتکل SMTP می باشد. زمانی که RFC 821 در سال 1982 راه اندازی شد، پورت 25 را به عنوان کانال انتقال پیش فرض برای ایمیل های اینترنتی ایجاد کرد. با گذشت زمان، پورت 25 SMTP تبدیل به پورتی برای ارسال نه تنها پیام های قانونی، بلکه ایمیل های ناخواسته شد. در نتیجه، این امر منجر به مسدود کردن بیشتر ارائه دهندگان خدمات هاستینگ و ISP ها در پورت 25 برای ارسال ایمیل و محدودیت بیشتر در استفاده از این پورت شد.

 آیا پورت 25 امن است؟

با توجه به تاریخچه پورت 25 و روش‌های قدیمی ارسال و دریافت ایمیل، پورت 25 بسیار آسیب‌ پذیر است و در حال حاضر از لحاظ امنیتی قابل اعتماد نیست. در گذشته، مهاجمان می‌توانستند با بهره‌گیری از آسیب‌های امنیتی پورت 25، به راحتی به سرورهای ایمیل نفوذ کنند و بدون هیچ محدودیتی ایمیل‌های اسپم و ویروس را ارسال کنند.

بنابراین، بسیاری از سرویس‌های ایمیل و سرور های SMTP از پورت 25 استفاده نمی‌ کنند و به جای آن از پورت‌ های امن تری مانند پورت 587 و 465 استفاده می‌کنند. این پورت‌ ها از روش‌ های جدید تر و امن‌ تر برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده می‌کنند و بیشتر به صورت SSL/TLS و یا STARTTLS ارتباط برقرار می‌ کنند که امکان رمز نگاری داده‌ ها را فراهم می‌کند.

بنابراین، در حال حاضر استفاده از پورت 25 برای ارسال و دریافت ایمیل از لحاظ امنیتی توصیه نمی‌ شود. بهتر است از پورت‌ های جایگزین و امن‌ تری مانند پورت 587 استفاده کنید. همچنین، برای حفظ امنیت سرورهای ایمیل، باید از روش‌های امنیتی مانند رمزنگاری و احراز هویت کاربران استفاده شود.

پورت های جایگزین 25 چیست؟

1- پورت 587: این پورت در ارسال ایمیل از طریق SMTP Submission استفاده می شود و از TLS (Transport Layer Security) برای ارتباطات امن ایمیل پشتیبانی می کند.
2- پورت 465: این پورت در ارسال ایمیل از طریق SMTPS (SMTP over SSL) استفاده می شود و از SSL (Secure Sockets Layer) برای ارتباطات امن ایمیل پشتیبانی می کند.
3- پورت 2525: این پورت یکی از جایگزین های پورت 25 است و همانند پورت 587 در SMTP Submission استفاده می‌شود. این پورت نسبت به پورت های 587 و 465 کاربرد کمتری دارد.

نام پورت 25 چیست؟

پورت 25 با نام SMTP شناخته می شود.

کاربرد اصلی پورت 25 چیست؟

پورت 25 یکی از پورت های SMTP می باشد که از آن برای ارسال ایمیل استفاده می شود.

پورت های جایگزین 25 برای ارسال ایمیل از طریق SMTP چیست؟

جایگزین های پورت 25 پورت های 465 و 587 می باشد و می توانید از این پورت ها به عنوان جایگزین پورت 25 استفاده نمایید.

بزرگترین نقطه ضعف پورت 25 چیست؟

بزرگتری نقطه ضعف پورت 25 عدم پشتیبانی از رمز گذاری و پروتکل های SSL/TLS می باشد، به همین جهت معمولا از پورت های 465 و 587 به عنوان جایگزین این پورت استفاده می شود.



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

پورت 465 چیست و چه کاربردی دارد؟

admin

پورت 80 (HTTP) چیست و چه کاربردی دارد؟

admin

پورت 21 (FTP) چیست و چه کاربردی دارد؟

admin

پورت 8080 (HTTP-alt) چیست و چه کاربردی دارد؟

admin

پورت 587 چیست و چه کاربردی دارد؟

admin

پورت 443 (HTTPS) چیست و چه کاربردی دارد؟

admin

نوشتن دیدگاه