...
اسپیس ایران | بلاگ
امنیت

مهم ترین نکات افزایش امنیت سایت

تا امروز مقالات متعددی در بخش بلاگ اسپیس ایران در رابطه با افزایش امنیت سایت منتشر شده است، اکنون ما تلاش نموده ایم تا در یک مطلب جامع به تمامی راهکار های مهم و اصلی برای افزایش و حفظ امنیت سایت اشاره نماییم.

تلاش و هزینه زیادی لازم است تا یک وبسایت رشد نموده و به وبسایتی ارزشمند تبدیل گردد. همچنان که میزان بازدید، درآمد و ارزش یک سایت بالاتر می‌رود احتمال حمله به آن نیز افزایش می‌یابد. لذا بهتر است که همواره بخشی از زمان و هزینه‌ های خود را معطوف به افزایش امنیت وبسایت خود نمایید تا امنیت آن نیز به تناسب ارزش آن افزایش یابد.
بیشتر حملات هک، معمولا به دلیل نادیده‌ گرفتن برخی از ساده ترین اصول امنیتی توسط مدیران سایت‌ ها رخ می دهد. اصولی بسیار ساده و بدون هزینه که رعایت آن‌ها امنیت وبسایت شما را تا حد زیادی افزایش داده و از بروز بسیاری از حملات پیشگیری می نماید. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع پرداخته و اساسی‌ترین اصول افزایش امنیت سایت را مرور نماییم.

دلیل افزایش تعداد حملات در سال‌ های اخیر چیست؟
قرن بیست و یکم را باید قرن تجارت دیجیتال نامید. با گذشت تنها دو دهه از قرن جدید، دنیای دیجیتال تحولات بسیار بزرگی را تجربه کرده که بر تمام ارکان زندگی انسان‌ها از جمله تجارت اثر گذشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ میلیارد نفر از جمعیت جهان، کالاهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت تهیه نموده‌اند. ارزش تجارت الکترونیک در این سال، در جهان به رقم ۱.۸ تریلیون دلار رسید، این رقم برای کشور عزیزمان حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان اعلام شد.
این بازار پررونق افراد زیادی را وادار نموده تا بخشی از سرمایه‌ خود را وارد این عرصه نموده و با ایجاد یک وبسایت، کسب و کاری پر سود راه‌اندازی نمایند.
همچنان که حجم و ارزش تجارت دیجیتال بالاتر می‌رود تعداد و حجم حملات انجام شده نیز افزایش می یابد.

در ادامه به برخی نکات موثر در رابطه با افزایش امنیت و جلوگیری از نفوذ هکر اشاره می پردازیم:

1- عدم استفاده از اسکریپت، قالب، افزونه های نال یا کرک شده

در صورت دانلود اسکریپت، افزونه، قالب، کد های آماده و … از سایت های واسطه یا غیر رسمی که توسعه دهنده آن اسکریپت نیستند همیشه این احتمال وجود دارد که کد های آلوده به اسکریپت مورد نظر تزریق شده باشد و این احتمال به هیچ عنوان اندک نیست، این احتمال در زمان استفاده از اسکریپت های کرک شده بیشتر می شود. در اینصورت احتمال وجود حفره های امنیتی و نفوذ هکر به سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و اگر حفظ امنیت برایتان مهم است لازم است تا از این اقدام جدا خودداری نمایید.

حتی اگر اسکریپت خود را از سایتی خریداری نموده اید که توسعه دهنده رسمی آن اسکریپت نیست، احتمال وجود فایل های آلوده در آن بسیار بالا خواهد بود، برای مثال بسیاری از فروشندگان قالب و بسته های نصبی، اسکریپت ها را به صورت نال شده یا کرک شده دانلود نموده و آن ها را پس از اعمال تغییرات اندک یا حتی بدون اعمال تغییرات در وبسایت های  واسطه به فروش می رسانند، با توجه به لزوم پرداخت هزینه به توسعه دهنده اصلی در اکثر مواقع این بسته ها مستقیما از توسعه دهنده خریداری نشده و از مرجعی دانلود شده اند که شما نیز می توانید با اندکی جستجو آن ها را به صورت کرک شده بدون پرداخت هزینه دانلود کنید. به همین دلیل آمار هک و نفوذ هکر در سایت هایی که با این نوع قالب ها یا بسته های نصبی راه اندازی می شود بسیار بالا می باشد.

پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

2- به‌ روز رسانی منظم اسکریپت ها و نرم افزار های مورد استفاده
شما نیز احتمالا از تعداد زیادی اسکریپت، سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس، جوملا، قالب و افزونه های گوناگون کاربردی و… در وبسایت خود استفاده می کنید. برای اطمینان از بروز بودن و عدم وجود حفره های امنیتی لازم است تا این نرم‌افزارها را همواره به‌ روز نگاه دارید.
هکرها معمولا به دنبال حفره‌های امنیتی در این نرم‌افزارها هستند تا از طریق آن بتوانند به سایت‌های مورد نظر نفوذ کنند. از طرف دیگر، شرکت‌های نرم‌افزاری نیز به صورت مداوم این موضوع را زیر نظر داشته و در صورت مشاهده حفره‌های امنیتی، با به‌روزرسانی نرم‌افزار‌های خود و ارائه‌ی آپدیت جدید، سعی می‌کنند این حفره‌ها را پوشش داده و مانع حملات هکری از این طریق شوند. لذا مهم است که همواره تمامی بخش های وبسایت خود را بروز نگاه دارید.

3- انتخاب کلمات عبور امن
هکرها با استفاده از ابزارهای ویژه‌ و ربات ها، ورود از طریق تعداد انبوهی نام‌ کاربری و کلمه عبور تصادفی را در وبسایت شما بررسی می کنند تا در نهایت به اطلاعات ورود سایت مورد نظر دست یافته و بتوانند وارد آن شوند. این روش به Brute Force شناخته شده و یکی از متداولترین روش‌های هک به شمار می‌آید.
از همین رو، بسیار مهم است که حتما از کلمات عبور امن شامل حروف، اعداد ، کاراکترهای مختلف و غیر مرتبط با مشخصات فردی و سایت خود استفاده نمایید.

فعالسازی عبارات یا تصویر های امنیتی کپچا  (captcha) در صفحات ورود و بخش مدیریت سایت ها می تواند از بسیاری حملات Brute Force جلوگیری نماید.

استفاده از پروتکل امن SSL
گواهینامه‌های امنیتی SSL به این منظور طراحی شده‌اند که داده‌های حساس و مهم بتوانند در یک فضای امن منتقل شوند. این پروتکل، اطلاعات مبادله شده بین مرورگر شما و سرور را رمگذاری نموده و از طریق، مانع دسترسی هکرها به آن می‌ شود.
بهتر است که بر روی وبسایت خود، به خصوص صفحه ورود به پنل مدیریت وبسایت، این پروتکل را نصب نمایید تا تبادل اطلاعات بین شما و سرور به صورت ایمن انجام شود، لازم به ذکر است پروتکل SSL تنها مربوط به ایمن سازی اطلاعات تبادل شده بین کاربر و سرور بوده و در صورتی که ساختار یک سایت با مشکلات امنیتی مواجه باشد حتی در صورت استفاده از SSL نیز به سادگی امکان نفوذ به آن وجود خواهد داشت.

در تمامی سرویس های میزبانی وب اسپیس ایران امکان نصب و فعالسازی گواهینامه های SSL به صورت کاملا رایگان وجود دارد.

تهیه بکاپ به صورت منظم
فقط به یک طریق می‌توانید مطمئن شوید که وبسایت شما هرگز دچار حملات نخواهد شد. این که هرگز وبسایتی نداشته باشید. لذا اگر می‌خواهید که در این عرضه فعالیت کنید، باید احتمال بروز حملات را قطعی دانسته و همواره برای آن آماده باشید.
یکی از مهمترین این آمادگی‌ها، تهیه بکاپ کامل از وبسایت به صورت منظم است. در این صورت جبران خسارت حملات آسان‌تر بوده و در صورتی که وبسایت شما، بر اثر آسیب به فایل‌ها یا دیتابیس، از دسترس خارج شود، با بازیابی آخرین بکاپ، می‌توانید به سرعت آن را مجددا در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهید. اغلب شرکت‌های هاستینگ به صورت منظم و در فواصل زمانی مشخص از تمام هاست‌ها، بکاپ تهیه نموده و این امکان را به مشتریان خود می‌دهند که هر زمان احتیاج داشتند، برای ریستور بکاپ هاست خود، به پشتیبانی درخواست دهند. از این رو، مهم است که در انتخاب هاستینگ، این مورد را نیز در نظر داشته باشید. البته بهتر است برخی از این بکاپ‌ها را دانلود نموده و بر روی کامپیوتر خود نیز نگه‌داری نمایید.

وبسایت خود را تمیز نگاه دارید
چنانچه از یک افزونه، دیتابیس یا نرم‌افزار خاص بر روی وبسایت خود استفاده نمی‌کنید، برای افزایش امنیت، بهتر است که آن‌ها را پاکسازی نمایید. چرا که هر یک از این موارد، ممکن است به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی هکرها به سایت شما مورد استفاده قرار بگیرند.

اسکن امنیتی سایت به صورت منظم
یکی از بهترین راه های افزایش امنیت وبسایت، انجام اسکن‌های امنیتی منظم بر روی آن، به منظور یافتن باگ‌ها و نقاط ضعف امنیتی است. این اسکن‌های امنیتی باید در فواصل زمانی مشخص و همچنین در مواردی که تغییر خاصی در وبسایت ایجاد می‌شود، انجام گردد.
ابزارهای رایگان بسیاری برای این کار وجود دارد. با این حال، این ابزارها معمولا فقط یک بررسی مختصر و سطحی بر روی سایت انجام می‌دهند. برای بررسی کامل و دقیق امنیت وبسایت خود، بهتر است از کمک افراد متخصص در این زمینه بهره ببرید تا یک اسکن کامل و عمیق بر روی سایت شما انجام گرفته و تمام نقاط ضعف آن مشخص شود، در تمامی سرویس های میزبانی وب اسپیس ایران اسکن سرویس ها به صورت دوره ای و منظم انجام می شود.

وبسایت شما جزیی از دارایی‌ دیجیتال شما محسوب می‌شود و باید تا حد امکانبرای محافظت از آن تلاش نمایید. در این مقاله سعی شد برخی از مهم‌ترین نکات برای افزایش امنیت وبسایت ، معرفی شده و مورد بررسی قرار گیرند. استفاده از این نکات، تا حد زیادی، امنیت را برای سایت شما به ارمغان خواهد آورد. با این وجود، چنانچه سایت با ارزشی دارید، بهتر است که دانش خود را در این زمینه تا حد امکان کامل نمایید و یا با افراد متخصص در زمینه امنیت همکاری نموده نموده تا از وبسایت شما در برابر حملات محافظت شود.

امنیت وبسایت – افزایش امنیت وبسایت – روش های حفظ امنیت وبسایت – حملات هکری – محافظت سایت در برابر حملات هکری – مقابله با حملات هکری – پروتکل SSL – اسکن امنیتی – چکاپ امنیتی وبسایت – محافظت از پسورد – انتخاب پسورد – حملات brute force – تجارت دیجیتال – انتخاب هاستینگ مناسب – لزوم تهیه بکاپ



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

بیش از 80 درصد اسکریپت ها و بسته های نصبی PHP به فایل مخرب آلوده هستند!

admin

آموزش مسدود کردن دسترسی آی پی در هاست

admin

چند نکته برای افزایش امنیت در رایانه های شخصی

admin

با تهدید امنیتی CryptoPHP – social.png و راه های مقابله با آن آشنا شوید!

admin

چند نکته برای افزایش امنیت هاست

admin

نوشتن دیدگاه