...
اسپیس ایران | بلاگ
آموزش ها

لایسنس چیست؟

لایسنس چیست؟

در یک نگاه لاینسس همان فعال کننده و یا سند می باشد. امروزه با پیشرفت دنیای اینترنت، اسکریپت و نرم افزار های گوناگونی جهت نیاز کاربران ایجاد شده است. یکی از عوامل مهمی که امنیت یک سیستم عامل، نرم افزار یا اسکریپت را کامل می کند همان وجود لاینسس می باشد.

لاینسس از طرف برنامه نویس یا توسعه دهنده اسکریپت یا نرم افزار مورد نظر ساخته می شود و هنگامی که کاربر در حال نصب اسکریپت یا نرم افزار در هاست یا سیستم عامل خود می باشد، سوالی جهت وارد نمودن لاینسس برای فعال سازی پرسیده می شود که می بایست با وارد کردن آن را قانونی نصب کرد.

لایسنس در لغت به معنای پروانه و در علم کامپیوتر به معنای مجوز استفاده از یک نرم افزار یا سخت افزار می باشد. در صورتی که اگر از لایسنس معتبر بر روی نرم افزار مورد نظر مانند ویندوز استفاده نمایید، از امنیت بیشتر و همچنین ارائه تسهیلات از جمله دریافت Update از شرکت مقابل برخوردار خواهید شد.

لاینسس از اعداد و حروف تشکیل شده است که نحوه دریافت آن نیز از همان سازنده یا توسعه دهنده نرم افزار مورد نظر می باشد.

اعتبار لاینسس ها معمولا به صورت زمانی بوده و می بایست با توجه به نیاز خود آن را خریداری نمایید. بعضی دیگر از لاینس ها نیز به صورت دائم یا لایف تایم بوده و با یکبار خرید قادر به استفاده و بروزرسانی همیشگی از آن نرم افزار خواهید بود.

پس به طور خلاصه تعریف لاینسس عبارت است از :

به کد فعال سازی نرم افزار ها جهت نصب و استفاده لاینسس می گویند.
وجود لاینسس در اسکریپت، نرم افزار یا همان سیستم مدیریت، شما را از قانونی بودن آن نرم افزار با خبر می سازد. این نکته خیلی مهم است و استفاده از اسکریپت و نرم افزار های لاینسس دار یا همان کد فعال کننده، خیلی بهتر و با اطمینان تر از نسخه های کرک شده می باشد.
بهتر است لاینسس را مستقیما از سازنده یا توسعه دهنده نرم افزار تهیه کنید و در صورتی که قابلیت خرید لاینسس نرم افزار مورد نظر را ندارید بهتر است از منابع قانونی فارسی که لاینسس نرم افزار مورد نظر را ارائه می دهند خریداری نمایید.

برخی از شرکت های تولید نرم افزار به همراه لوح فشرده نرم افزار یک ابزار سخت افزاری بنام قفل سخت افزاری هم ارائه می دهند که این ابزار هم یک مجوز فعال سازی به حساب می آید.

کاربران برای استفاده قانونی از نرم افزارها، این مجوزها یا به عبارتی لایسنس ها را پس از پرداخت وجه به شرکت سازنده نرم افزار دریافت می نمایند. یک لایسنس دقیقا همانند یک کد شارژ تلفن های اعتباری می باشد و نباید در دسترس دیگران قرار گیرد.

انواع لایسنس ها از نظر اعتبار

لایسنس ها دارای انواع متعددی هستند که عبارتند از:
لایسنس زمان دار
لایسنس مادام العمر (لایف تایم)

لایسنس زمان دار:

این لایسنس ها بیشتر برای آنتی ویروس ها به کار می روند. مشتری پس از خرید این لایسنس ها برای مدت مشخصی برای مثال 365 روز می تواند از نرم افزار استفاده نماید و پس از آن باید دوباره یک سریال یا لایسنس جدید را خریداری نماید.

لایسنس مادام العمر:

این لایسنس ها پس از ثبت نام در نرم افزار (رجیستر) برای همیشه یک نسخه از نرم افزار را فعال می کنند و هیچگونه نیازی به تمدید یا پرداخت هزینه مجدد ندارند.

لازم به ذکر است که لایسنس های کرک شده و یا به عبارتی پچ شده به هیچ وجه داری اعتبار نمی باشند. به عبارتی ممکن است درست جواب دهند ولی اکثر تولید کنندگان نرم افزاری ترفندهایی را برای درست جواب ندادن این سریال در نرم افزارهای خود می گنجانند. برای مثال برخی از شرکت های تولید آنتی ویروس در صورت نصب سریال غیر مجاز پس از فعال سازی به هنگام به روز رسانی پایگاه داده آن، شما را به مدت نامعین سرگرم دانلود می نمایند ولی در اصل شما یک پایگاه داده منسوخ شده را دانلود می نمایید.

آخرین بروزرسانی: 1397/12/25



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

لینوکس چیست؟ معرفی linux

admin

سمافور semaphore چیست؟

admin

نوشتن دیدگاه