...
اسپیس ایران | بلاگ
دروپال

دروپال چیست؟

دروپال چیست؟

دروپال ( Drupal ) یک سیستم کد باز ( Open Source ) جهت مدیریت محتوای سایت ها می باشد . اگر شما کاربر مبتدی در کامپیوتر هستید و با دروپال نیز به تازگی آشنا شده اید ، بنابراین شاید این تعریف اندکی برای شما پیچیده باشد.

بنابر تعریف فوق، معنای کدباز برای آن دسته از افراد که کار با دروپال را آغاز کرده اند این است که برای این نرم افزار با ارزش هزینه ای پرداخت نمی کنند و می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند. همچنین شما با انتخاب این نرم افزار، وارد اجتماع عظیمی از کاربران، توسعه دهندگان و مدیران این پروژه می شوید که بسیاری از آنها قادرند به مشکلات شما در کار با این سیستم پاسخ دهند.

از دیگر مزایای نرم افزار های کدباز، رشد و توسعه ی آنها در کمترین زمان ممکن است. زیرا افراد بسیاری در حال کار کردن با این نرم افزار ها و ارائه نظر در اجتماعات مربوطه هستند و این روند به بهینه سازی، رشد و توسعه ی یک نرم افزار کمک شایانی خواهد کرد و در نهایت آن را به سیستمی پایدار، پر سرعت و مطمئن مبدل خواهد ساخت.

بسیار خب، حال می پردازیم به این سوال : سیستم مدیریت محتوا ( CMS یا Content Management System ) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) ،نرم افزاری است که به شما کمک می کند تا مطالب خود را خلق کنید، آنها را سازمان دهی و یا ویرایش کنید، برخی از آنها را حذف یا غیر فعال کنید و همینطور بسیاری از امکانات دیگر که در آینده توضیح بیشتری خواهم داد.

همچنین این مطالب می توانند شامل تصاویر، متون، اسکریپت ها و یا هر چیز دیگری از این نوع باشند.

اگر شما قصد ایجاد وب سایتی را دارید که در آن حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصورت روزانه ایجاد و ویرایش می شود ( مانند یک خبرگزاری )، به طور حتم شما به یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت خود نیازمندید.

با ذکر یک مثال مفهوم سیستم مدیریت محتوا را برایتان روشن تر می کنم، فرض کنید که شما اکنون 200 کتاب در تخصص های مختلف دارید. حال به دنبال موضوع خاصی در بین این کتاب ها هستید، در مرحله ی اول شما نیاز دارید تا این کتب را در طبقه های کتابخانه ای دسته بندی کرده و طبقات را عنوان بندی کنید، هر کتاب بسته به نوع و محتوایش در طبقه ی مخصوص به خود قرار میگیرد. همچنین هر طبقه می تواند به چند بخش تقسیم شود و بدین شکل جستجوی کتاب ها آسان تر گردد. شما می توانید در کامپیوترتان نام و مشخصات هر کتاب و محل قرار گیری آن را وارد کنید و همانند یک کتابخانه ی مجهز، در کمتر از چند دقیقه کتاب مورد نظر خود را در میان آن حجم از کتاب ها پیدا کنید. اما بدون چنین امکاناتی، آیا می توانید به راحتی در میان آن همه کتاب به اطلاعات خود دست پیدا کنید؟

عملکرد سیستم مدیریت محتوا نیز به همین صورت می باشد. شما مطالب خود را در آن ایجاد می کنید، آنها را در بخش ها و زیر شاخه های مختلف قرار می دهید و برای ویرایش، حذف، جستجو و سایر عملیات ممکن بر روی آنها، از امکانات گوناگون نرم افزار مدیریت محتوا کمک می گیرید.

دروپال یکی از ده ها سیستم مدیریت محتوا(CMS) متن باز است که برای انتشار و مدیریت محتوا در وب مورد استفاده قرار میگیرد. سیستم های مدیریت محتوای زیادی مانند وردپرس، جوملا، دات نت نیوک، تایپو3 و … وجود دارند که برای استفاده برخی از آنها نیاز به پروانه بهره برداری دارید. برای مقایسه سیستم های مدیریت محتوا می توانید کلید واژه هایی مانند : Drupal vs. WordPress یا Drupal vs. joomla و .. را در گوگل جستجو کنید.

دروپال محتواهای منتشر یافته در دیتابیس خود را با نام گره (Node) ذخیره و نگهداری می کند و به شما اجازه استفاده از آنها را به هرشکل و در هرجایی از وبسایت که لازم دارید را می دهد. گره ها میتوانند به صورت یک تک صفحه (همانند برگه درباره ما) یا لیستی از محتوا ها (همانند جدیدترین اخبار، پست های وبلاگ و…) مورد استفاده قرار گیرد.

با اعتماد به دروپال و انتشار محتوا توسط آن، به راحتی می توان بر روی محتوایی که توسط بازدیدکنندگان مشاهده می شود و چگونگی تعامل آنها با وب سایت شما را تحت کنترل داشت.

با دروپال شما تقریباً 80% از نیاز خود را بدون دانش درباره کد و برنامه نویسی به انجام می رسانید. در صورتیکه مبتدی هستید با مراجعه به بخش قالب های دروپال نیازی به دست بردن در کدها ندارید. علت عمده این ادعا البته به توسعه هزاران ماژولی بر میگردد که در بخش ماژول های دروپال توسط مشارکت کنندگان پروژه دروپال توسعه یافته است. این ماژول ها امکانات بیشماری را فقط با دانلود و فعال کردن آن در سایت و پیکربندی آن در اختیارتان قرار خواهند داد.

روش های یادگیری دروپال

– وبسایت رسمی دروپال در آدرس http://drupal.org دارای مستندات کامل و گام به گامی به زبان انگلیسی است.
– وبسایت رسمی دروپال فارسی که به تازگی راه اندازی شده و در حال تکمیل توسط جامعه دروپال فارسی در آدرس http://drupalpersian.com در دسترس است.
گروه دروپال فارسی در وبسایت رسمی دروپال که توسط کاربران فارسی زبان دروپال بروز میشود.

سرویس های میزبانی وب اسپیس ایران کاملا بهینه شده برای استفاده از سیستم دروپال می باشند و در اسپیس ایران نصب دروپال نیز به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

دروپال چیست؟ – معرفی دروپال – معرفی drupal – آشنایی با drupal – what is drupal – روش های یادگیری دروپال – هاست مناسب دروپال – معرفی سی ام اس CMS



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

نوشتن دیدگاه