...
اسپیس ایران | بلاگ
سوالات متداول

پارک دامنه یا Park Domain چیست؟

با پارک دامنه شما می توانید یک دامنه را به دامنه اصلی هاست خود متصل کنید و محتوای دامنه پارک شده را به دامنه اصلی اختصاص دهید. پارک دامین این امکان را به شما می‌دهد تا سایت شما علاوه بر دامنه اصلی با دامنه‌های دیگری نیز در دسترس باشد و اگر کسی به دامنه پارک شده مراجعه کند به دامنه اصلی متصل شود. فرض کنید دامنه exampledomain.ir روی دامنه exampledomain.com پارک شده است. زمانی که بازدید کننده به آدرس exampledomain.ir مراجعه کند، محتویات دامنه اصلی exampledomain.com برای او بارگذاری خواهد شد. با پارک دامنه در اصل چندین دامنه به یک هاست متصل می شود.

معمولا زمانی از پارک دامنه استفاده می شود که قصد داریم یک محتوا را به طور همزمان در چند دامنه نمایش دهیم، در واقع عملکرد دامنه پارک شده این است که به شما اجازه اتصال چند دامنه با محتوای یکسان به یک دامنه اصلی را خواهد داد. دامنه های پارک شده هیچ‌ تفاوتی با سایت اصلی ندارند و تنها آدرس آن ها متفاوت است و عینا محتویات سایت و دامنه اصلی را نمایش می‌دهند.

به عبارت ساده تر پارک دامنه موجب می شود تا اطلاعات یک سایت با تایپ کردن آدرس یک دامنه دیگر غیر از دامنه اصلی آن سایت در مرورگر نمایش داده شود.

پارک دامنه با چه نام هایی شناخته می شود؟

پارک دامنه با نام های پارک دامین (Parked Domain) یا دامین الیاس (Domain Alias) یا دامین پوینترز (Domain Pointers) شناخته می شود.

کاربرد و مزایای استفاده از پارک دامنه چیست؟

پارک دامنه می تواند کاربرد های مختلفی داشته باشد، برای مثال شما دامنه وبسایت شما exampledomain.com است پس از مدتی تصمیم می گیرید که سایت شما با آدرس exampledomain.ir نیز قابل دسترس باشد. و یا قصد فروش چند دامنه را دارید و می‌خواهید متنی با عنوان “این دامنه به فروش می‌رسد” را برای تمامی دامنه‌ها استفاده کنید. در این مورد از پارک دامنه استفاده می‌کنیم تا تمامی دامنه ها را با این محتوای ساده نمایش دهیم.

با پارک دامنه در هاست خود می‌توانید وبسایت خود را نه تنها با یک دامنه بلکه با دامنه های زیادی در دسترس قرار دهید. برای مثال تمامی آدرس‌های مرتبط با فعالیت خود، محصولات و نام شرکت را ثبت نموده و از دامنه های متفاوتی جهت بارگذاری وب سایت خود استفاده نمایید. (در اینصورت حتما اثرات منفی پارک دامنه روی سئو را در ادامه این مطلب مطالعه نمایید.)

تفاوت های پارک دامنه و ریدایرکت دامنه

اصل ترین تفاوت پارک دامنه و ریدایرکت دامنه این است که در صورت پارک دامنه، در زمان بارگذاری وبسایت نام دامنه در مرورگر به دامنه اصلی تغییر مسیر داده نمی‌شود و سایت با همان دامنه پارک شده نمایش داده می‌شود. اما در صورت ریدایرکت دامنه، در زمان بارگذاری نام دامنه به دامنه اصلی ریدایرکت شده و در نوار مرورگر به دامنه اصلی تغییر می یابد. در حقیقت در زمان ریدایرکت، کاربر از دامنه ریدایرکت شده به دامنه اصلی ارجاع داده می شود و محتوای سایت همیشه با دامنه اصلی بارگذاری می شود.

اثرات منفی پارک دامنه روی سئوی سایت

پارک دامنه اکثر مواقع اثری منفی روی سئوی وبسایت دارد، این تصور اشتباه وجود دارد که در صورتی که پسوند دامنه فعلی سایت com باشد و یک دامنه جدید با همان نام ولی با پسوند دیگر مانند ir خریداری و روی دامنه اصلی پارک شود برای سئوی سایت مفید است و رتبه سایت را در گوگل افزایش می دهد. در حالی که  این کار یک امتیاز منفی برای سئو است و باعث افت رتبه می شود. چرا که این دو دامنه از نظر موتور های جستجو با وجود نام یکسان، دو پسوند مختلف دارند و دو وبسایت کاملا مجزا محسوب می شوند.

در صورتی که دو وبسایت جداگانه یک صفحه یکسان یا به عبارتی محتوای یکسان را نمایش دهند، این وضعیت از نظر گوگل کپی محتوا تلقی شده و نه تنها امتیازی به سایت تعلق نمی گیرد بلکه هر دو دامنه اصلی و پارک شده در جایگاه رتبه بندی پایین تری قرار می گیرند. گوگل در الگوریتم های خود به عدم کپی محتوا اهمیت زیادی می دهد و تلاش می کند تا از انتشار محتوای کپی شده به صورت جدی جلوگیری کند.

این موضوع در سایت هایی که محتوای خود را از سایر سایت ها کپی می کنند نیز وجود دارد و این سایت ها توسط گوگل جریمه می شوند، حال تصور کنید دو وبسایت و دامنه جداگانه محتوای کاملا یکسانی داشته باشند، این موضوع برای گوگل به معنای کپی 100 درصدی از محتوا و ساختار سایت است و در نتیجه رتبه سایت به شکل قابل توجهی افت پیدا می کند.

بهترین راه حل برای دسترسی به یک سایت از طریق چندین دامنه

شاید این سوال برای شما مطرح شود که با توجه به اثرات منفی پارک دامنه روی سئوی سایت، بهترین گزینه برای دسترسی به یک سایت از طریق چند دامنه چیست؟ تصور کنید دامنه وبسایت شما exampledomain.com است و قصد دارید وبسایت شما از طریق دامنه exampledomain.ir نیز در دسترس باشد، در این زمان بهترین گزینه ریدایرکت است، در زمان ریدایرکت کاربر از دامنه ریدایرکت شده به دامنه اصلی سایت ارجاع داده می شود و مشکلی برای سئو ایجاد نخواهد شد.

ممکن است دامنه یک وبسایت به دلایل مختلف در زمان فعالیت تغییر یابد. در این مورد یکی از پرسش ها این است که چطور اعتبار سئوی دامنه اصلی را به دامنه دوم یا دامنه‌های بعدی منتقل شود یا اصلا چطور مخاطبانی که کسب و کارمان را با اسم قبلی می‌شناسند به دامنه جدید بیاوریم؟ در گذشته شاید بهترین راه حل پارک دامنه بود، در حال حاضر با توجه به وجود گزینه ریدایرکت ۳۰۱ که علاوه بر انتقال بازدید کنندگان، تمامی قدرت سئوی یک صفحه یا دامنه را منتقل می‌کند، دیگر کمتر کسی به سراغ پارک دامنه می‌رود. پس اگر شما هم دامنه‌ای دارید که می‌خواهید اعتبارش را به دامنه دیگر منتقل کنید، بهتر است از ریدایرکت ۳۰۱ کمک بگیرید.



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

اکانت اف تی پی ftp account چیست؟

admin

آی پی سایت من چیست؟

admin

دامنه چیست؟

admin

آیا امکان خرید پهنای باند اضافه برای سرویس های میزبانی وب وجود دارد؟

admin

هاست host چیست؟

admin

name server یا نام سرور چیست؟

admin

نوشتن دیدگاه