...
اسپیس ایران | بلاگ
آموزش های html

html5 چیست؟ معرفی و بررسی html5

احتمالاً از فهمیدن این موضوع چندان تعجب نخواهید کرد که HTML5 در اصل دنباله HTML4 محسوب می شود، هر چند نسبت به آن کامل تر و غنی تر به نظر می رسد. HTML5 به عنوان جانشین HTML4 به منزله تکامل مهم بعدی در زمینه HTML است که ستون اصلی وب قلمداد می شود. HTML چارچوب را برای نمایش محتویات در مرورگر فراهم می کند و تمام سایتهای موجود در وب به طرق مختلف از آن استفاده می کنند.


چرا به نگارش جدیدی از HTML نیاز داریم؟
مشخصه آخرین نگارش (HTML 4.01) بیش از یک دهه قبل نهایی شد. در عین حال، این مشخصه خود در طی چند سال شکل گرفت. بنابراین، به رغم زندگی در سال 2013، هر وبسایت تا حدی به استانداردهای کدنویسی که منشأ آنها به نیمه دهه 90 باز می گردد متکی هستند.


HTML5 از چه ویژگیهای جدیدی برخوردار خواهد بود؟
ارائه پاسخ کوتاه به این سؤال کار ساده ای نیست، اما به بیان ساده میتوان گفت که HTML5 تقریباً با مقوله بروزرسانی استانداردهای کدنویسی وب که به منظور فعال سازی وبسایت های گرافیکی غنی که با سطوح بالای تعامل صورت می پذیرد در ارتباط است. به عنوان مثال، HTML5 این امکان را به توسعه دهندگان وب می دهد تا به کد نویسی مستقیم ویدیو در سایتها بپردازند، عناصر “کشیدنی و رها کردنی” را در صفحه بگنجانند و گرافیک و تصاویری در وبسایت مشارکت دهند که به اعمال کاربر پاسخ می دهند.

آیا در حال حاضر انجام این امور به طور قطع امکان پذیر است؟
به طور حتم چنین است، ولی موضوع این است که وبسایت های امروزی ممکن است از بسیاری از استاندارد های مختلف و اغلب اختصاصی برای ارائه این محتویات «غنی» استفاده کنند. لذا ممکن است ناچار شوید تا انیمیشن Adobe Flash www.adobe.com/uk را در یک وبسایت، رابط تعاملی مبتنی بر Silverlight در وبسایت دیگر و فرمهای ورودی تحت JavaScript را در جای دیگر مورد استفاده قرار دهید. انجام این امور در صورتی کارآیی بالایی دارد که مرورگر کاملاً سازگار و از برنامه های افزودنی نصب شده لازم بهره مند باشد، با این حال طراحی HTML5 با هدف ایجاد استاندارهایی برای جایگزینی این بی نظمی صورت می پذیرد.

آیا HTML5 باعث نابودی کامل ویژگی های مورد علاقه Flash و Silverlight خواهد شد؟
احتمالاً همینطور است. قابلیت های محتوایی غنی HTML5 این امکان را به توسعه دهندگان وب میدهد تا ایجاد وبسایتی را در دستور کار خود قرار دهند که بتواند آن را در هر مرورگر وب سازگار با HTML5 صرف نظر از توان پردازش دستگاه نمایش دهنده محتویات مشاهده کرد.
برنامه های کاربردی نظیر Flash و Silverlight (www.silverlight.net) تشنه پردازنده هستند و باید برای هر پلتفرم کامپیوتری که در آن اجرا میشوند مجدداً کد نویسی شوند، با این فرض که چنین تبدیلی شدنی است (به عنوان مثال، ممکن است تلفن همراه فاقد توان پردازش برای اجرای Flash باشد). HTML5 درصدد کاهش یا رفع این مشکلات و ناکارآمدی ها است که پس از عرضه آن، توسعه دهندگان وب لازم نیست در مورد کدنویسی محتویات غنی در Flash، Silverlight و هر چیز دیگری که در HTML5 نوشته می شوند، دغدغهای داشته باشند، لذا نمایش وبسایت از طریق تمام مرورگرهای سازگار با HTML5 تضمین خواهد شد. با این حال، بسیاری از این استانداردها (به خصوص استانداردهای Flash) بخش ثبت شده وب تلقی شده و بعید است که به طور کامل محو شوند.
دوره HTML5 چه زمانی به سر خواهد آمد؟
اگر به هر نحوی بحثها و گفتگو هایی که پیرامون استانداردها صورت می گیرد بتواند به درازا بکشد، ممکن است این موضوع هرگز روی ندهد. HTML5 نتیجه جدایی از کنسرسیوم وب جهان گستر یا W3C www.w3c.org است (هیأتی که مسئولیت رسمی استانداردهای وب را به عهده می گیرد).
Web Hypertext Application Technology Working Group WHATW مخالف، در بین سایرین نظیر www.apple.com Apple و www.mozilla.org Mozilla سازنده مرورگر Firefox تشکیل شد. به طور خلاصه، WHATWG سرخورده از پیشرفت کندی که در ساخت استانداردها توسط W3C وجود داشت همراه با HTML5 وارد عرضه شد. W3C به تازگی پیشنهادات WHATWG HTML5 را مورد تأیید قرار داد که در نتیجه آن رضایت همگانی در زمینه استانداردها مجدداً حاصل شد. البته نکته مهم تر این است که HTML5 به پایان کار خود نمی رسد و احتمالاً تا چند سال دیگر نیز مطرح خواهد بود.

در این خلال چه اقداماتی باید انجام داد؟
خبر خوب در این بخش این است که اهمیت چندانی ندارد که HTML5 در چه مقطعی پا به عرصه بگذارد امروز، فردا یا 10 سال دیگر، در اصل وب همچنان به همان سبک و سیاق فعلی به کار خود ادامه می دهد. استاندارد پذیرفته شده HTML5 به نحوی غیرفعال شده است با این حال، اکثر مرورگرهای وب دارای پشتیبانی تعبیه شده توسعه دهنده از بخش هایی از مشخصات پیشنهادی هستند که کمتر مورد بحث قرار می گیرند. اگر به عنوان سازنده وب فعالیت می کنید می توانید شروع به ارسال دستورالعمل HTML5 به مرورگرهای وب کنید و اگر به وبگردی می پردازید این فرصت را دارید تا صفحات کد نویسی شده با فرامین HTML5 را مشاهده کنید.

پس آیا در حال حاضر میتوان صفحات وب HTML را مشاهده کرد؟
بله، به رغم ارائه دلایل منطقی، توسعه دهندگان حرف های وب هنوز قصد ندارند تا برای گسترش فراگیر وبسایت ها بر مبنای استانداردی که ناتمام باقی می ماند، اقدام کنند.
در واقع، بخش قالبی از کد HTML که در آنجا صادر می شوند صرفاً برای مقاصد نمایشی وجود دارند. برای طرح ایده ها و انتظارات خود و نیز مشاهده دامنه پشتیبانی مرورگر از HTML5 پیش از این به http://html5demos.com مراجعه کنید.

کدام مرورگرها از HTML5 پشتیبانی خواهند کرد؟
در نهایت تمام مرورگرها از HTML5 با این تصور پشتیبانی به عمل خواهند آورد که به زودی تکمیل می شود و از این پس هیچ مخالف عمده یا دسته بندیهای انشعابی بروز نخواهد کرد. البته گفتنی است که مرورگرهای اصلی پیش از این تا حدی از HTML5 پشتیبانی می کردند. در طرف فعال این قضیه، مرورگرهایی نظیر Safari www.apple.com/safari، Opera www.opera.com، www.google.com/chrome Chrome و Firefox حضور داشتند و در طرف مقابل Internet Explorer قرار داشت که حرکت مؤثری در این زمینه انجام نمی دهد.
در مورد Microsoft منصفانه برخورد کنید؛ سطح پشتیبانی از HTML5 در Internet Explorer تا پیش از تکمیل و نهایی شدن استاندارد آن مسلماً مورد بحث نیست. با این حال با افزایش پشتیبانی مرورگر از «HTML پیش از تأیید»، میزان اعتماد توسعه دهنده وب نیز شتاب می گیرد و عامل تشدید کنند های بر آن مسلط می شود.در چنین مواقعی Internet Explorerحداقل میتواند با این پیشامد کنار بیاید.



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

نسخه دوم کد html کوتاه کننده لینک freeurl

admin

آموزش ایجاد لینک در html از طریق تگ a

admin

کد html ایجاد خط زیر متن

admin

کد html کوتاه کننده لینک برای سایت ها و وبلاگ ها

admin

آموزش ریدایرکت صفحات وب و سایت ها از طریق کد html

admin

نوشتن دیدگاه