...
اسپیس ایران | بلاگ
اینترنت

آی پی استاتیک (آی پی ثابت) چیست؟ همه چیز درباره IP ثابت

آی پی استاتیک

آی پی ها به دو نوع استاتیک (ثابت) و داینامیک (غیر ثابت) تقسیم می شوند، آی پی های داینامیک با هر بار خاموش و روشن شدن مودم تغییر می کنند اما آی پی های استاتیک ثابت هستند و پس از خاموش و روشن شدن مودم تغییری نمی کنند. معمولا برای استفاده از آی پی استاتیک هزینه جداگانه ای از کاربران توسط سرویس دهنده اینترنت دریافت می شود.

بیشتر بخوانید: آی پی چیست؟ (مقاله ای کامل در مورد IP و انواع آن)

آی پی های ثابت با نام ها Static IP، Private IP ، valid IP، آی پی اختصاصی و.. نیز شناخته می شود.

آی‌ پی استاتیک با توجه به مزایا و کاربردهای گسترده خود یک ابزار اساسی در جهت ارتقا پایداری، امنیت و امکانات ارتباطی در شبکه‌ های کامپیوتری محسوب می شود. با در نظر گرفتن نیاز ها و مشخصات هر سازمان یا فرد، قادر به انتخابی مناسب بین آی‌ پی استاتیک و داینامیک می باشد. لازم به ذکر است، برای بسیاری از کاربران ثابت یا غیر ثابت بودن آی پی اینترنت تفاوتی ایجاد نمی کند.

مزایای استفاده از آی پی استاتیک

استفاده از آی‌ پی استاتیک در مقایسه با آی‌پی داینامیک، مزایای زیادی دارد. در ادامه با برخی از بزرگترین مزایای استفاده از آی پی ثابت آشنا می شوید:

پایداری و اطمینان از ارتباط: یکی از بزرگترین مزایای آی‌ پی استاتیک، پایداری در اتصال است. چون آدرس آی‌ پی استاتیک همیشه ثابت است، احتمال از دست دادن ارتباط در نتیجه تغییر آدرس آی پی (مشابه آی‌ پی داینامیک) وجود ندارد.

سهولت در دسترسی به خدمات از راه دور: آی پی استاتیک کاربرد های زیادی برای دسترسی به سیستم‌ ها و خدمات از راه دور دارد. افراد یا سیستم‌ هایی که به طور مداوم نیاز به دسترسی از راه دور دارند لازم است تا آی پی استاتیک استفاده نمایند.

حفاظت از امنیت: در برخی از حوزه‌ ها نظیر امنیت شبکه، آی‌ پی استاتیک می‌ تواند امنیت بیشتری تامین کند. برای مثال، در زمان استفاده از VPN، استفاده از آی‌ پی استاتیک امکان تشخیص ورودی از طریق یک آدرس معتبر را فراهم می‌کند.

خدمات اینترنتی مطمئن‌تر: در سرویس‌ هایی که به یک آدرس ثابت نیاز دارند، مانند وبسایت ها، خدمات ابری، وبلاگ‌ ها و غیره، آی‌پی استاتیک اطمینان از دسترسی پایدار و مداوم را فراهم می‌کند.

تجربه بهتر در خدمات ابری و اشتراک‌ گذاری منابع: آی‌ پی استاتیک می‌ تواند در محیط‌ های ابری به دلیل امکان اطمینان از دسترسی پایدار به منابع (CloudComputing)، تجربه مناسب تری را برای کاربران و سازمان‌ها ایجاد کند. این و اینترنتی است.

استفاده از آی‌ پی استاتیک نه تنها در موارد فوق به بهبود پایداری و اطمینان از ارتباطات کمک می‌کند، بلکه در بسیاری از حوزه‌ های فناوری اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معایب آی پی استاتیک

هزینه بالاتر: اغلب ارائه دهندگان خدمات اینترنت هزینه بیشتری برای اختصاص آی‌ پی استاتیک در مقایسه با آی‌ پی داینامیک دریافت می‌کنند. این هزینه ممکن است برای کاربران خانگی یا کسب و کارهای کوچک چالش بر انگیز باشد.

پیکربندی پیچیده‌ تر: تنظیمات و پیکربندی آی‌ پی استاتیک نسبت به آی‌ پی داینامیک پیچیده‌ تر است. این موضوع ممکن است برای کاربران مبتدی یا بدون تجربه در زمینه شبکه مشکل‌ ساز باشد.

محدودیت در حریم شخصی: استفاده از آی‌ پی استاتیک ممکن است منجر به محدودیت حریم شخصی شود. با توجه به ثابت بودن آی پی استاتیک، احتمال ردیابی فعالیت کاربران افزایش می‌ یابد.

آسیب‌ پذیری بیشتر در برابر حملات: استفاده از آی پی ثابت احتمال حملات اینترنتی را افزایش می دهد، زیرا مهاجمان با توجه به ثابت بودن و عدم تغییر آی پی کاربر می توانند او را به عنوان تارگت در نظر گرفته و در طول زمان تلاش های متعددی برای نفوذ به سیستم داشته باشند.این موضوع نیازمند اقدامات امنیتی توسط کاربر یا مدیر شبکه است.

محدودیت در تغییر: در برخی موارد ممکن است نیاز به تغییر آی پی وجود داشته باشد. در زمان استفاده از آی پی استاتیک، این تغییرات معمولاً زمان‌ بر و پیچیده‌ تر هستند.

کاربرد های آی پی استاتیک

از آی پی های ثابت یا استاتیک معمولا در زمان هایی استفاده می شود که نیاز به اتصال به سرور یا سیستم از راه دور ضروری باشد. برخی از کاربرد های آی پی ثابت، راه اندازی سرور، ارتباط امن، اتصال ریموت از راه دور، انتقال صدا و تصویر VoIP و Video Conferencing، خدمات وب، اینترنت اشیا IOT، دوربین های امنیتی، VPN و… می باشد.

چگونه یک آی پی ثابت دریافت کنیم؟

برای دریافت یاخریداری آی پی ثابت می توانید با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت خود در ارتباط باشید. شرکت های ارائه دهنده اینترنت معمولا هزینه جداگانه ای را به صورت ماهیانه، سه ماهه یا شش ماهه برای خریداری آی پی ثابت دریافت می کنند.

اصلی ترین تفاوت های IP داینامیک (غیر ثابت) و IP استاتیک (ثابت)

آی پی داینامیک (غیر ثابت)آی پی استاتیک (ثابت)
آی پی های داینامیک همیشه در حالی تغییر هستند.آی پی های استاتیک همواره ثابت هستند و در طول زمان تغییر پیدا نمی کنند.
آی پی های داینامیک معمولا به صورت رایگان به همراه سرویس اینترنت ارائه می شوند. (هزینه ای ندارند یا هزینه کمتری دارند)آی پی های استاتیک معمولا برای فعالسازی نیاز به پرداخت هزینه جداگانه دارند. (هزینه بیشتری دارند)
آی پی های داینامیک توسط سرور DHCP میزبان یا ISP ارائه می شود.آی پی استاتیک توسط ISP (ارائه دهنده خدمات اینترنت) ارائه می شود.
آی پی های داینامیک به دلیل تغییر آی پی به صورت مکرر از امنیت بالاتری برخوردار هستند.(به عبارتی کاربر به سادگی قابل ردیابی نمی باشد)آی پی های استاتیک به دلیل ثابت و قابل شناسایی بودن امنیت پایین تری دارند. (به عبارتی فعالیت کاربر بیشتر قابل ردیابی می باشد)
نیاز به تنظیمات خاصی ندارند.در برخی مواقع نیاز به تنظیمات از سمت کاربر می باشد.
به دلیل تغییرات مکرر از ثبات کمتری برخوردارند.نسبت به آی پی داینامیک از ثبات بیشتری برخوردار هستند.

تشخیص ثابت یا غیر ثابت بودن آی پی

در صورتی که می خواهید بدانید که آی پی کنونی شما داینامیک یا استاتیک می باشد، می توانید تغییرات آی پی خود را با مراجعه به نمایشگر آی پی اسپیس ایران بررسی نمایید.

ابتدا به صفحه نمایش آی پی اسپیس ایران مراجعه نمایش، این بخش آی پی فعلی شما را نمایش می دهد، سپس یکبار مودم خود را خاموش و روشن کنید و سپس مجددا به بخش نمایشگر آی پی اسپیس ایران مراجعه کنید. در صورتی که آی پی نمایش داده شده پس از خاموش و روشن مودم با آی پی قبل از خاموش و روشن شدن مودم یکسان باشد آی پی شما استاتیک می باشد و در غیر اینصورت آی پی شما داینامیک است. در صورت لزوم می توانید از قابلیت تاریخچه در صفحه نمایش آی پی اسپیس ایران نیز استفاده نمایید.

چگونه می توانم آی پی ثابت خریداری کنم؟

برای خریداری آی پی استاتیک یا ثابت لازم است تا با ارائه دهنده سرویس اینترنت خود تماس بگیرید.

آیا امکان تغییر آی پی استاتیک وجود دارد؟

همانطور که از نام آی پی استاتیک یا ثابت مشخص است، این نوع آی پی کاملا ثابت بوده و تا زمانی که نسبت به تمدید آن اقدام نمایید، تغییر نمی کند. با این حال در صورتی که قصد تغییر آی پی استاتیک اختصاص داده شده به سرویس اینترنت خود را دارید می توانید این موضوع را از طریق ارائه دهنده سرویس اینترنت خود درخواست نمایید.

هزینه خرید آی پی استاتیک چقدر است؟

تعرفه و هزینه آی پی استاتیک با توجه به نوع سرویس اینترنت کاربران متفاوت است، با این حال در زمان نگارش این مطلب تعرفه آی پی استاتیک در اکثر سرویس دهندگان اینترنت در حدود ۱ تا ۱.۵ دلار به صورت ماهیانه می باشد.



تجربه بالاترین سطح کیفیت میزبانی وب
اسپیس ایران با بیش از ۱۰ سال تجربه، انواع خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه و سرور های مجازی را با بالاترین سطح کیفیت ممکن ارائه می نماید.
خرید هاست
ثبت دامنه
سرور مجازی

بیشتر بخوانید

معنای ارور 404 و روش های رفع این ارور

admin

بررسی سرعت اینترنت در کشور های مختلف

admin

آی پی isp من چیست؟

admin

اختلال آپلود در اینترنت کشور، کاهش شدید سرعت آپلود

admin

رتبه سرعت اینترنت ایران و سایر کشور ها در سال 2023

admin

آی پی چیست؟ (مقاله ای کامل در مورد IP و انواع آن)

admin

نوشتن دیدگاه